FAQ

VANLIGA FRÅGOR

Här har vi samlat svar på några vanliga frågor du som hyresgäst kan ha. Undrar du över något annat är du välkommen att kontakta oss.

FEL/SKADA

Vid fel/skada i lägenheten ska du i första hand maila oss på info@trianon.se alternativt ringa oss på 040-611 34 00. Vi finns tillgängliga vardagar 09.00–12.00 och 13.00–16.00.

JOUR

Vid akuta fall (t.ex. större elfel och vattenläckage) efter kontorstid och helger, ring journumret som står i trapphuset. Om du anmäler en skada som inte är akut kan du debiteras för kostnaden för jourutryckningen.

FLYTTA UT

Uppsägning av lägenhet

Uppsägningstiden för en bostadslägenhet är tre kalendermånader och räknas från månadsskiftet efter uppsägningen. Uppsägningen måste vara skriftlig och undertecknad av de/den som står på hyreskontraktet, innehålla uppgift om adress, telefonnummer, lägenhetsnummer samt när avtalet upphör att gälla. Därefter kommer du/ni få en bekräftelse på uppsägningen. När du har sagt upp ditt hyresavtal är du enligt hyreslagen skyldig att visa lägenheten för nya intresserade hyresgäster.

Uppsägning vid dödsfall

Enligt hyreslagen 5 § har dödsboet en kalendermånads uppsägningstid, om uppsägning sker inom 1 månad från det att hyresgästen avlidit. Därefter gäller tre kalendermånaders uppsägningstid. Det som behövs är underskrift på uppsägningen från samtliga i dödsboet alternativt en av dödsbodelägarna med fullmakt att företräda hela dödsboet, bifogad dödsattest samt telefonnummer till den som har tillgång till lägenheten.

Separation

Om du ska separera och någon av parterna säger upp sin del av avtalet kan den andre ha rätt att överta avtalet. En ny kreditupplysning görs för att se om den parten som ska bo kvar ensam klarar av att betala hyran. Den övertagande parten måste ha varit folkbokförd på adressen i minst ett år. Om du ska separera kontakta ansvarig uthyrare. Vi skriver inte ut ett nytt kontrakt vid en separation, istället skrivs en bilaga till avtalet.

LÄGENHETSBYTE

Om du vill byta din lägenhet och själv har hittat någon att byta med så måste bytet godkännas av oss. Se blanketten Lägenhetsbyte.

ANDRAHANDSUTHYRNING

Tillstånd

För att hyra ut i andra hand måste du ha hyresvärdens medgivanden. Ansökan gör du via vår blankett (se andrahandsuthyrning). Det första vi tittar på vid en andrahandsuthyrning är om du har beaktansvärda skäl till din uthyrning, du ska ha en anledning till varför du ska hyra ut. Anser vi att du inte har beaktansvärda skäl har vi rätt att neka dig. Efter ett godkännande skickar du in en kopia av ditt andrahandskontrakt.

Att tänka på

Du som förstahandshyresgäst är alltid ansvarig för lägenheten, det gäller både ekonomiskt och vid eventuella skador och störningar. Du riskerar att förlora lägenheten om inte andrahandshyresgästen sköter sig. Om han eller hon stör grannarna är det du som ska se till att störningarna upphör. Kontrollera alltid andrahandshyresgästen noga innan du bestämmer dig för att hyra ut lägenheten. Om du är utomlands eller inte har möjlighet att sköta dina åtaganden under uthyrningsperioden måste du skriva en fullmakt till någon som kan företräda dig i dina hyresangelägenheter. Andrahandshyresgästen har inte någon rätt att vid hyrestidens utgång överta hyreskontraktet för lägenheten.

AUTOGIRO

Bor du i någon av fastigheterna nedan kan du välja att betala hyran via autogiro. Ansökan om autogiro hittar du under fliken Blanketter. Gånglåtsvägen, Slussplan 3 C, Linnégatan 37, Prinsgatan 4–6, Sveagatan 66–70, Idrottsgatan 20, Vasagatan 14 A–C, Linnégatan 26, Linnégatan 36, Linnégatan 38, Nordlinds väg 91 A–B, Bernstorpsgatan 4 A–B eller Upplandsgatan 16.

INDIVIDUELL MÄTNING AV EL & VATTEN

Några av våra fastigheter har individuell mätning av el och vatten. Om du bor i en fastighet med individuell mätning så betalar du för den el- och vattenmängd du använder. Varje lägenhet är utrustad med en undermätare som läser av förbrukningen, kostnaden debiteras separat på din hyresavi.

RENOVERING

Måla eller tapetsera

Om du på egen bekostnad målar eller tapetserar din lägenhet ska arbetet vara fackmannamässigt utfört. Du kan bli ersättningsskyldig när du flyttar om arbetet är slarvigt utfört, felaktigt material använts eller extrem färgsättning valts.

Skadedjur

Om du upptäcker skadedjur i din lägenhet, ta kontakt med Preventiq på 0770-114 800, uppge ditt namn och var du bor så kommer de ut och hjälper dig.

Störningar

För att alla som bor eller arbetar i fastigheten ska trivas måste alla ta hänsyn till varandra. Därför gäller rökförbud i alla gemensamma utrymmen såsom trapphus, hissar, tvättstuga och källare m.m.

Tänk på att höga ljud såsom musik, att borra eller spika m.m. lätt sprids till övriga delar av huset. Undvik att göra detta på tidpunkter som kan störa dina grannar såsom tidiga morgnar eller sena kvällar.

Tvättstuga

Tänk på att städa efter dig och lämna tvättstugan i det skick du själv önskar finna den nästa gång du ska tvätta. Om något inte fungerar, felanmäl det här och sätt gärna upp en lapp så att nästa person vet att problemet är felanmält.

Bor du på Gånglåtsvägen 1–3?
Tvättstugan ligger i Mama’s Kaffe & Tvättotek (ingång Munkhättegatan) och är öppen alla dagar 07.00–22.00. Boka tvättid på bokningspanelen med din tagg. 15:- per maskin faktureras 1 gång i månaden. Tvätt- och sköljmedel ingår i priset.

 

LEDIGA LÄGENHETER

Så här fungerar lägenhetsförmedlingen:

1. Lägenheterna annonseras ut på Boplats Syds hemsida i tre till sju dagar. Du kan välja att få meddelande om lediga lägenheter via e-post.

2. Anmäl intresse för den lägenhet du är intresserad av.

3. Boplats Syd kallar ett antal bostadssökanden till visning.

4. Är du fortfarande intresserad av lägenheten efter visningen, anmäler du ditt intresse på Min sida innan svarstiden går ut.

5. Den lediga lägenheten erbjuds i första hand till den som har längst kötid och som motsvarar fastighetsägarens krav.

6. En sista kontroll görs av referenser, inkomst och skötsamhet. Finns inga anmärkningar undertecknas hyreskontraktet hos fastighetsägaren.

 

 

Lager 51
Lager 50
varsangen-6-1
Lager 48

HITTA LEDIGA LOKALER I HELA MALMÖ

Fastighets AB Trianon Jöns Filsgatan 2, 211 33 Malmö – 040-611 34 00 – info@trianon.se